Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her
"Wenn sie kein Brot haben, dann sollen sie doch Kuchen essen!" Ein Zitat, das dem Sinnbild europäischer Monarchien des 18. Jahrhunderts zugeschrieben wird: Marie Antoinette. Sie pflegte einen rücksichtslos-verschwenderischen Lebensstil. Mit ausladenden Kleidern nach Art des Rokoko versetzt die Künstlerin Alyssa Dillard sich selbst und ihre Performenden in die dragesken, selbst gemachten Kostüme der larger-than-life Figur der Monarchin. Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her ist ein Fest, ein Festessen, ein Ball – und eine Kritik an weißer Geschichtsschreibung. Die Performenden finden dabei nicht nur sechs verschiedene Versionen von Marie Antoinette, sondern auch verborgene Teile ihrer Selbst. Wie ist man im eigenen Körper absolut unverstellt - mit Lagen über Lagen von Stoff, Korsetterie, Juwelen, Perücken, Federn und Puder? Was bedeutete es zu Zeiten der Französischen Revolution, was bedeutet es heute?
"If the people have no bread, let them eat cake!", a quote which is attributed to the symbol of European monarchies of the 18th century: Marie Antoinette, known for maintaining a recklessly extravagant lifestyle. With flared dresses inspired by the style of Rococo, the artist Alyssa Dillard sets herself and her performers into dragesque, self-made costumes of the larger-than-life figure of the monarch. Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her is a feast, a banquet, a ball and criticism of white historiography. At the same time the performers not only find six different versions of Marie Antoinette but also hidden parts of themselves. How to be absolutely undisguised in your own body with layers upon layers of fabric, corsetry, jewels, wigs, feathers and powder? What did it mean in the times of the French Revolution, what does it mean nowadays?
Über die Künstlerin/ about the artist
Alyssa Dillard ist Performerin und Regisseurin aus Texas, USA, und schloss ihr M.A. Studium an der Academy of Performing Arts Prag ab. Sie lebt derzeit in Prag und entwickelt von dort ortsspezifische Performances, in denen sie künstlerische Elemente wie Musik, Tanz, Theater und Installation in Verbindung bringt. Sie erforscht transkulturelle Komplexe und Missverständnisse, soziale Interaktionen, Zuschauer*innenschaft und die intime Beziehung zwischen dem Selbst und den Anderen - und sucht dabei nach Möglichkeiten der Verbindung durch Unterschiede.
Alyssa Dillard is a performance artist and director from Texas, United States, and a masters graduate of the Academy of Performing Arts in Prague Theatre Faculty. Currently based in Prague, she creates site specific performances that mix different artistic elements such as music, dance, theatre, and installations. Her work is an exploration of cultural mixtures and miscommunications, social interactions, viewership, and the intimacy between ourselves and those around us. She is searching for ways to create connections through our differences.
DE
Interview mit Alyssa Dillard zu Hintergründen der Performance “Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her”
Wir haben mit Alyssa Dillard über ihre Performance gesprochen und was sie in ihrer Arbeit antreibt. Welche Beziehung hat sie zu Marie Antoinette? Wie würde Marie heute leben? Und was hätte Alyssa getan, wenn sie nach Hildesheim gekommen wär?
Fragen über Fragen, mehr dazu in unserem Interview.
Das Interview wurde auf englisch geführt.
EN
Interview with Alyssa Dillard on the background of the performance "Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her."
We spoke with Alyssa Dillard about her performance and what drives her in her work. What relationship does she have with Marie Antoinette? How would Marie live today? And what would Alyssa have done if she had come to Hildesheim?
Read more in our interview.
The interview was recorded in English.
26. Mai 2021
19:00
27. Mai 2021
19:00
Videoinstallation
Magdalenengarten
Eingang in der Straße "Wohl"
40 min.
Video-on-Demand
Instagram & transeuropa-festival.de
30 min.
Englisch/ English
Concept and Performance:
Alyssa Dillard
Music:
Cristina Manuela Romero
Performers:
Alyssa Dillard
Tinka Avramova
Debora Štysová
Magdalena Malinova
Die Installation ist von 19:00-21:30 Uhr geöffnet. Innerhalb dieses Zeitraumes ist Ihnen der genaue Zeitpunkt Ihres Besuches freigestellt. Der Besuch der Installation dauert maximal 40 Minuten. Sie haben die Möglichkeit zu jeder Zeit die Installation zu verlassen.
The installation is open from 19:00-21:30. In this period of time you can visit it at any time. The duration of one run through the installation is 40 minutes. You have the option to exit the installation at any time.
Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her
"Wenn sie kein Brot haben, dann sollen sie doch Kuchen essen!" Ein Zitat, das dem Sinnbild europäischer Monarchien des 18. Jahrhunderts zugeschrieben wird: Marie Antoinette. Sie pflegte einen rücksichtslos-verschwenderischen Lebensstil. Mit ausladenden Kleidern nach Art des Rokoko versetzt die Künstlerin Alyssa Dillard sich selbst und ihre Performenden in die dragesken, selbst gemachten Kostüme der larger-than-life Figur der Monarchin. Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everybody Hates Her ist ein Fest, ein Festessen, ein Ball – und eine Kritik an weißer Geschichtsschreibung. Die Performenden finden dabei nicht nur sechs verschiedene Versionen von Marie Antoinette, sondern auch verborgene Teile ihrer Selbst. Wie ist man im eigenen Körper absolut unverstellt - mit Lagen über Lagen von Stoff, Korsetterie, Juwelen, Perücken, Federn und Puder? Was bedeutete es zu Zeiten der Französischen Revolution, was bedeutet es heute?
"If the people have no bread, let them eat cake!", a quote which is attributed to the symbol of European monarchies of the 18th century: Marie Antoinette, known for maintaining a recklessly extravagant lifestyle. With flared dresses inspired by the style of Rococo, the artist Alyssa Dillard sets herself and her performers into dragesque, self-made costumes of the larger-than-life figure of the monarch. Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everybody Hates Her is a feast, a banquet, a ball and criticism of white historiography. At the same time the performers not only find six different versions of Marie Antoinette but also hidden parts of themselves. How to be absolutely undisguised in your own body with layers upon layers of fabric, corsetry, jewels, wigs, feathers and powder? What did it mean in the times of the French Revolution, what does it mean nowadays?
Über die Künstlerin/ about the artist
Alyssa Dillard ist Performerin und Regisseurin aus Texas, USA, und schloss ihr M.A. Studium an der Academy of Performing Arts Prag ab. Sie lebt derzeit in Prag und entwickelt von dort ortsspezifische Performances, in denen sie künstlerische Elemente wie Musik, Tanz, Theater und Installation in Verbindung bringt. Sie erforscht transkulturelle Komplexe und Missverständnisse, soziale Interaktionen, Zuschauer*innenschaft und die intime Beziehung zwischen dem Selbst und den Anderen - und sucht dabei nach Möglichkeiten der Verbindung durch Unterschiede.
Alyssa Dillard is a performance artist and director from Texas, United States, and a masters graduate of the Academy of Performing Arts in Prague Theatre Faculty. Currently based in Prague, she creates site specific performances that mix different artistic elements such as music, dance, theatre, and installations. Her work is an exploration of cultural mixtures and miscommunications, social interactions, viewership, and the intimacy between ourselves and those around us. She is searching for ways to create connections through our differences.
DE
Interview mit Alyssa Dillard zu Hintergründen der Performance “Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her”
Wir haben mit Alyssa Dillard über ihre Performance gesprochen und was sie in ihrer Arbeit antreibt. Welche Beziehung hat sie zu Marie Antoinette? Wie würde Marie heute leben? Und was hätte Alyssa getan, wenn sie nach Hildesheim gekommen wär?
Fragen über Fragen, mehr dazu in unserem Interview.
Das Interview wurde auf englisch geführt.
EN
Interview with Alyssa Dillard on the background of the performance "Marie Antoinette Walks Down An Elegant Hallway Knowing Everyone Hates Her."
We spoke with Alyssa Dillard about her performance and what drives her in her work. What relationship does she have with Marie Antoinette? How would Marie live today? And what would Alyssa have done if she had come to Hildesheim?
Read more in our interview.
The interview was recorded in English.
26. Mai 2021
19:00
27. Mai 2021
19:00
Videoinstallation
Magdalenengarten
Eingang in der Straße "Wohl"
40 min.
Video-on-Demand
Instagram & transeuropa-festival.de
30 min.
Englisch/ English
Concept and Performance:
Alyssa Dillard
Music:
Cristina Manuela Romero
Performers:
Alyssa Dillard
Tinka Avramova
Debora Štysová
Magdalena Malinova
Die Installation ist von 19:00-21:30 Uhr geöffnet. Innerhalb dieses Zeitraumes ist Ihnen der genaue Zeitpunkt Ihres Besuches freigestellt. Der Besuch der Installation dauert maximal 40 Minuten. Sie haben die Möglichkeit zu jeder Zeit die Installation zu verlassen.
The installation is open from 19:00-21:30. In this period of time you can visit it at any time. The duration of one run through the installation is 40 minutes. You have the option to exit the installation at any time.